Cliënten ontvangen

<<

Techniek:

  begroeten

Toepassing:

  het ontvangen van een cliënt met een afspraak

Kernwoorden: n.v.t.

Observatieformulier : Cliënten ontvangen

Materiaal

Werkwijze

Waar moet je op letten?

  1 Let op iedereen die binnenkomt en geef aandacht aan de cliënten die zich melden. Dit is nodig om te weten wie er binnenkomen en wie van de binnenkomers een afspraak heeft.
2 Zeg 'goedemorgen' of 'goedemiddag'. Kijk de cliënt ondertussen aan.
3 Vraag naar de naam van de cliënt en met wie hij of zij een afspraak heeft. Soms moet de cliënt zijn/haar naam opschrijven, met de aankomsttijd.
4 Begeleid de cliënt naar bijvoorbeeld de wachtruimte. Zorg ervoor dat de wachtruimte opgeruimd is en er uitnodigend uitziet. Zet de tafels en stoelen regelmatig op hun plaats, leg tijdschriften en folders netjes op een stapeltje.
5 Vraag eventueel of de cliënt zijn jas uit wil trekken. Hang de jas netjes op. Je kunt de cliënt ook de garderobe wijzen waar hij zelf zijn jas kan ophangen.
6 Vraag de cliënt of alles naar wens is. Houd in de gaten dat de persoon niet te lang hoeft te wachten.
7 Meld aan degene met wie de cliënt een afspraak heeft, dat zijn bezoek aanwezig is. Meestal gebeurt dit telefonisch.
8 Geef een melding terug aan de cliënt zodat hij weet dat zijn komst verwacht was.  
9 Bied de cliënt eventueel iets te drinken aan. Presenteer de koffie of thee op een dienblad.
10 Zoek na het gesprek de jas van deze persoon. Houd de jas zo op dat de persoon deze gemakkelijk aantrekt.
11 Help hem bij het aantrekken van de jas.  
12 Begeleid de persoon naar de deur.
13 Wens de persoon een prettige dag en sluit de deur rustig. Houd de deur voor de persoon open.